torsdag, februari 18, 2010

Lumpen dag 32

Dagen började med ett underbart vinterväder och vi skulle ut i skogen och träna stridsövningar. Att få ligga där, raklång i sju decimeter orörd snö spanades och med uppsikt framåt, med solen lysande på mig genom träden och med en klarblå himmel ovanför, i en lugn skog där fågelkvitter var det enda som bröt tystnaden kunde jag inte göra annat än att njuta, trots isande fingrar.
På kvällen skrev vi skyddsvaktsprovet, alla blev godkända och utbildningen är nu genomförd. Efter provet var det dags att fixa till Vita blixten, försvarsmaktens skidor, med gamla hederliga bindningar som jag hade när jag var en liten flicka och med enorma trugor på stavarna. Vid halv nio på kvällen gick vi ut på myren och körde ett par varv i djupsnön och trettiofem snödröcktsvita personer kunde synas i mörkret. Mysigt var det men annorlunda skidåkning, förutom ett fåtal riktiga skidtag blev det mest skidgång som tog mig framåt.

Inga kommentarer: