söndag, juni 20, 2010

Styrkepromenad i den varma sommarkvällen

Jag skulle ut och springa intervaller igår och innan jag stack ut körde jag 3x50 stakning med slang. Jag var egentligen tveksam till om jag skulle klara av att springa och kände på en gång att jag var alldeles för mätt, jag hade helt enkelt ätit för mycket för tätt inpå och då är det inget roligt att springa intervaller. Så vad göra, jag ville träna något eftersom jag inte gjort det tidigare under dagen (och inte fredags heller), och att bara gå runt sjöarna kändes lamt, och då kom jag på vad jag kunde göra!

Jag gick och efter varje hundra-tvåhundrameter stannade jag och körde någon form av styrkeövning;

3x20 armhävningar
3x16 utfallsteg
3x30 bålstabilitetövning (stående på händer med raka armar och på tå, lyfta upp en arm i taget och ta bak den samtidigt som bålen ska stabiliseras)

3x16 dips på bänk
3x30 kontakthopp med raka ben
3x1min (30 på var sida) statisk bålstyrka (plankan) med en arm och ett ben upplyft

3x30 (15 med varje ben) enbensfällkniven
3x1min jägarvila mot ett träd (det var inte skönt varken efter fem eller efter sextio sek och definitivt inte efter 61 när jag reste mig upp)
3x10 smala tricepshävningar på knä

3(2x30+5dipp) 30sek statisk bålstyrka på varje sida med fem nerdipp
3x12 djupa upphopp
3x30 ryggresningar

Jag körde tre övningar i taget och tog ett set av varje övning i taget och roterade. Jag var förflyttade mig 4km gåendes, ibland med löpskolning och det tog drygt en timme.

Det var en fantastiskt varm sommarkväll, linne, kortbyxor, musik i öronen och en värmande sol (och svalkande skuggor), vilken skillnad från att köra styrketräning inomhus. Nu fick jag lukta på smörblommor, klöver, och även andskit, sitta mot ett träd, blunda och njuta av solen, samt ligga på rygg och se trädkronorna, små lätta moln och en blå himmel ovanför mig.

När jag sedan skulle springa hem de sista fem minuterna upptäckte jag att jag tappat nyckeln som jag hade haft i toppen. Jag sprang hem, vet egentligen inte varför, ungefär som jag trodde att grannen skulle stå redo med en stege så att jag kunde klättra upp och krypa in i mitt öppna fönster, not. Så jag sprang in till stan till Anton och berättade varför jag inte svarade i mobilen, fick låna hans cykel och cyklade och letade efter nyckeln, roligt, jag hade ju legat i gräset på ett antal ställen... Så efter att cyklat runt sjön låg den där, på det sista stället som jag skulle titta på..., jag försöker alltid htta något positivt med sådan här onödiga lägga-ner-extra-energi-saker, och det mest positiva var väl att jag fick in tre kilometer löpning i passet också, när väl mättnade lagt sig.

Inga kommentarer: