lördag, december 05, 2009

Sushi

Jag har haft ingredienser hemma till sushi ett bra tag och idag testade jag att göra sushi utan ris för att se om det skulle fungera både vad gäller smak och sammanhållning.

Jag gjorde en omelett i ugnen med två ägg, en skvätt grädde, salt och lite risvinäger (vet inte om den gjorde någon nytta dock). När den svalnat la jag den på ett noriark, la på morot, gurka, lax, avokado, salladslök och ingefära samt en sträng wasabi längs kanten som fungerar som lim när rullen ska ihop. Det smakade verkligen som riktigt sushi eftersom wasabi, ingefära och soja gav den typiska sushismaken. Bitarna höll dessutom ihop, jag som trodde att jag skulle få äta det som en rulle men det behövdes inte. Det bästa var nog ändå att det gick så snabbt, inget sushiris som behövdes förberedas vilket annars kräver en viss finess. Riktigt, riktigt gott, precis som sushi är!

2 kommentarer:

bella sa...

Måste provas:)

Lina sa...

Det tycker jag!