måndag, februari 15, 2010

BRAK

BRAK kom inte precis till på 2000-talet utan har nog snarare hängt med sedan 60-70-talet. Det var därför inte så konstigt att jag inte klarade av att lista ut vad bokstäverna stod för trots långa funderingar men till slut fick jag ut det ur befälet; Buk-Rygg-Arm-Knä är det rätta. Buk och Knä skulle vi ju definitivt inte använda idag som bedämning utan snarare Bål/Mage och Ben.

I lördags morse vaknade jag kvart i sju hemma i min egen säng och reste mig snabbt från huvudkudden; "Nej, inte BRAK!" men kunde snart sjunka ner på kudden igen.

BRAK är egentligen inte speciellt jobbigt, men att göra det tre minuter över sex, fem dagar i veckan ger respekt. Upphoppen är helt klart det som är minst skönt klockan fyra och en halv minut över sex på morgonen. Något som jag har problem med är dipsen eftersom mina triceps inte riktigt vill göra som jag vill så tidigt på morgonen så jag får böja på knäna så mycket jag kan för att det ska bli så lätt som möjligt, knasigt, det är inget jag brukar ha problem med annars. Kålmasken har gått från att vara hatad till att vara älskad eftersom det är den sista övningen vilket betyder att vi är klara efter den.

Jag tillhör logement två och vi är det enda logement där alla rekryter har genomfört BRAK varje dag, även om det innebär att två personer stiger upp tio sekunder innan jag säger "Börja jogga på stället" och joggar samtidigt som de tar på sig kläderna, men de gör det i alla fall. Idag kom det till och med in en rekryt från ett annat logement och körde med oss. Stolta är vad vi är!

  • 1 min jogg på stället
  • 30 sek knäböj
  • 30 sek upphopp
  • 30 sek raka situps
  • 30 sek smala armhävningar (händerna ihop, armbågarna pekar bakåt nära kroppen)
  • 30 sek ryggresningar
  • 30 sek breda armhävningar
  • 30 sek dips
  • 1 min knäböj
  • 30 sek parövning - hängande armhävning (ex ligga på rygg under ett bord, ta tag i bordskanten och häva sig upp, fast här håller den andra personen emot genom att stå svankad med lätt böjda knän och håller i den arbetandes underarmar och agerar därmed bord)
  • 30 sek parövning (byte)
  • 30 sek parövning
  • 30 sek parövning (byte)
  • 30 sek axelbreda armhävningar (tricepshävningar, armbågarna pekar bakåt nära kroppen)
  • 1 min ryggresningar
  • 30 sek sneda situps
  • 30 sek raka situps
  • 30 sek dips
  • 30 sek kålmasken
Jag har gjort några justeringar i programmet så att det ska passa mig bättre och ge mig mer i vissa övningar men det som är skrivet ovan är grundprogrammet för just vårt BRAK på Dalapluton 10 01. Det tar cirka 13 min att genomföra.

Ni som börjar jobbet tidigt kan väl hänga på tycker jag, med start tre minuter över sex. Ni har ju faktiskt sällskap på sätt och vis, fast på en annan plats i landet.

3 kommentarer:

Åsa Annerstedt sa...

Ja, jag tror du får visa min övningarna. Jag skulle nog behöva det där...nu skall jag till friidrottshallen och gymma. Hörs! Kraaaam

Anonym sa...

Skoj att läsa om din lumpartid Lina och du skriver som om du aldrig gjort något annat. Glöm nu inte att göra riktigt rent på det v-formade hylsstoppet på utkastararmen på 5:an för annars får du skäll av dina befäl!!
Ha det bra/Per

Lina sa...

Åsa; Klart jag ska göra! Tack för att du kom igår, det var riktigt trevligt! Ses i kväll! Kram

Per; Oj, jag får nog ta en närmare titt på vapnet och försöka se vad du menar, 5:an var det enda jag hängde med på, haha. Jag har i alla fall fått mitt vapen utbytt och ska skjuta in det nya nästa vecka så förhoppningsvis blir det inga fler eldavbrott nu. Hoppas du mår bra!