fredag, februari 05, 2010

Lumpen dag 19

Alla var glada idag och det var en skön och avslappnad stämning vid frukosten. En lugn dag och en skön helg väntade. Under teorilektionen i föreläsningssalen på morgonen kom majoren in och ställde sig på bordet och bläddrade i ett stort blädderblock. "Var lugna! En olycka har hänt och om trettio minuter kommer ambulansen! Agera!" Alla trettiofyra rekryter sprang ut ur kasernen och iväg ungefär femhundrameter över regementsområdet till en byggnad. På golvet låg arton personer utspridda, jag fick ta hand om en flicka som hade ofria luftvägar och en knivskuren handled. Vi fixade övningen galant och jag tror att alla kände att vi har bra koll på första hjälpen. När vi är inomhus har vi inte mössa på oss och tydligen var jag noga med att följa den regeln även vid "olyckan". Däremot brydde jag inte om att lägga ner kepsen i vänster benficka (där den alltid ska ligga om jag inte har den på huvudet eller i handen) vilket gjorde att den fick en del "blod" på sig. "Blod" som dock är lätt att tvätta bort.

På lunchen serverades helstekt kotlettrad med bearnaisesås och klyftpotatis, samt fisk- och skaldjursgrya med aioli. Till efterätt fick vi morotskaka och i vanlig ordning undrade vi vad som serverades i Kungsängen idag...

Som fredagsrutin har vi fys på eftermiddagen. Vi fick väldigt lite tid för den idag och trött som jag var kom jag på att yoga passade utmärkt. Inne på logementet hade de tempomusik på så jag valde att utöva passet inne bland dusharna där det var helt tyst. Jag började med att göra solhälning A fem gånger och ställde mig i "grundställningen" rakstående med fötterna ihop. Jag genomförde solhälningen och när jag sedan gick fram i "grundställningen" igen ställde jag mig med hälarna ihop och tårna pekandes snett utåt precis som när vi står i Givakt eller enskild ställning som det heter. Jag kom på mig själv och satte ihop fötter men jag gjorde precis likadant de övriga fyra gångerna, otroligt, haha!

Inga kommentarer: