onsdag, februari 10, 2010

Lumpen dag 24

Idag var det första gången ett befäl gick med oss från en plats till en annan plats på regementsområdet och första gången vi fick träna på att gå i takt och med tydlig armföring med den arm som inte höll i vapnet;
Vänster...vänster...vänster, höger, vänster.
Vänster...vänster...vänster, höger, vänster.
Riktigt roligt och snyggt (viktigt) såklart med två kolonner marscherandes i takt.

"Halt, skyddsvakt! Ärende?" blev inpräntad i huvudet under dagen i olika övningar. På kvällen fick vi göra ett stressmoment en och en; vi fick en väska över huvudet, en "skrämmande" bakgrundsmusik sattes på och det kom fram personer som sa psykande saker; "Du ska dö" osv. Sedan fick jag en klapp på axeln, tog av väskan och en person kom gåendes mot mig. Vi gjorde detta två gånger direkt efter varandra; första gången kom en maskerad person med en pistol mot mig; "Jag ska döda dig, fattar du det, jag ska döda dig!" och då var det så klart självförsvar som gällde från mitt håll. Efter den gången var jag lite upprymd så när väskan togs av huvudet andra gången och det kom en farbror emot mig med en bensindunk och frågade om han fick gå över området (skyddsobjektet) till bensinstationen på andra sidan för att hämta bensin till sin bil var mitt röstläge inte riktigt i symbios med situationen; stackars gubbe! Det gäller ju att anpsassa röstläge- och ton och det ger mig ett gott skratt när jag tänker på det!

Inga kommentarer: