fredag, februari 12, 2010

Lumpen dag 25 och 26

Det var en underbar morgon när vi gick igenom regementsområdet för att hämta material för skjutning. Solen var på väg upp och vi kände att detta skulle bli en toppendag ute på skjutbanan.

Idag var det dags för skjutning i liggandes ställning och jag kände att detta skulle kunna passa mig bra. Först lärde vi oss att inta en liggandes position utan att doppa pipan i snön vilket var lätt att klara av eftersom det var plogat där vi låg, det blir värre ute i skogen... Jag hade full kontroll när jag intog skjutställningen; 2x3skott från 30-metersvallen och jag satte alla i cirkeln som vi skulle pricka, äntligen en skjutövning som gick bra.

Ärtsoppa och pannkakor åts i strålande solsken. Representanter från värnpliktsrådet var och hälsade på oss och de var mäktigt imponerade över att skjutbanan låg ute i skogen, de tyckte det var så tyst och lugnt, haha Stockholmare...
Utsikten från "toaletten"

Eftermiddagen fortsatte på skjutbanan med inriktning på skyddsvaktsutbildningen och vi genomförde duellskjutning mot varandra med löspatroner, riktigt kul! På kvällen hade vi ett styrkefyspass under tjänstetid, en av rekryterna är gyminstruktör och hon höll i ett cirkelpass, bra träning!

Fredagsförmiddagen tillbringades även den i strålande solsken ute på skjutbanan mestadels i liggandes position. Det gick bra fram tills att vi skulle skjuta tre skott på fem sekunder, jag hann genomföra det men en hamnade utanför målet, jag behöver tydligen gott om tid på mig för att pricka.

Inga kommentarer: