söndag, mars 28, 2010

Lumpen dag 70

Det är inte varje söndagsmorgon som man får hoppkräla ut ur en snöbivack liggandes i en puppa och dubbla sovsäckar.
Fin utsikt att vakna till......och efter en dryg timme var vi klara att lämna platsen.
Det var dags för oss att tolka efter bandvagn, och det var lite som att åka en skidlift, och jag fick slänga mig ett par gånger på skaren när någon föll framför mig, vilket egentligen bara gjorde det extra roligt.

Efter tolkningen skidade vi tillbaks ner för berget och ner till tälten efter att major visat oss hur man rullar ihop och fäster värmejackan på ett smidigt sätt. Det var första gången som jag körde skidor på skare, önskade att jag hade haft skateskidorna på fötterna istället men fick nöja mig med vita blixten.
Nere på trädhöjd fick vi följa bandvagnsspåren och just här var det faktsikt lite Vasaloppskänsla.
Sedan kom de riktigt branta backarna och jag tog utan tvekan av mig skidorna och gick ner, jag gillar äventyr men inte riktigt sådana.
Vi plockade ihop tälten, ilastade fordonen och åkte till regementet för lunch innan vi åkte hemåt mot Falun efter en upplevelserik och mycket positiv helg. Vi luktade svett men det är tydligen det en militär ska lukta, det och krut. Väl hemma packade vi upp all utrustning och vid halv åtta var det dags för middag; matspanarna välkomnade ett pizzabud. Vi tackade major efteråt men han tyckte att vi istället skulle tacka kungen för pizzorna...

Inga kommentarer: