tisdag, mars 30, 2010

Lumpen dag 71 och 72

På måndagseftermiddagen och tisdagsförmiddagen hade vi ledarskap vilket mestadels bestod i att reflektera över oss själva och andra. Vi fick i uppgift att komma på vad våra logementskamrater ska börja, sluta och fortsätta med. Det jag fick höra från alla var att jag skulle fortsätta vara så positiv som jag är, min positiva inställning hade tydligen hjälpt en hel del när det var som jobbigast uppe på fjället. Är lite orolig ibland att jag är irriterande positiv och glad men som tur är verkar det inte vara så. Jag kom på fem anledningar till att det allt som oftast kunde synas ett leende på mina läppar under helgen;
  1. Grunden i det hela är att jag har mått så bra och trivts så otroligt bra under hela lumpen, vilket har fått mig att inse att när jag är i balans, då är jag en jäkligt glad skit!

  2. Jag älskar friluftsliv, att vistas i naturen och att uppleva! Det berikar mitt liv!

  3. I och med ovanstående har jag en förmåga att se helheten i en situation, inte bara regnet, och de kalla fingrarna, utan även den fina utsikten, det mysiga med att sätta igång ett trangiakök och gemenskapen med de andra.

  4. Jag har också med åren lärt mig att trötthet, hunger, nedstämdhet och en frusen kropp bara är för tillfället, det kommer ju faktiskt snart att sluta regna, den varma maten och drycken kommer att ge ökat välbefinnande, och man behöver inte sova för att känna sig pigg igen.

  5. För att få jobbigare och obekväma situationer mer positiva, och för den delen även ta vara på redan positiva upplevelser sa jag väldigt många gånger under helgen, med en ironisk ton, något i stil med; ja, det är ju inte varje lördagskväll som man ligger i en blöt och trång snöbivack på fjället; det är inte varje söndagsförmiddag man får tolka efter en bandvagn; det är inte varje dag man får äta lunch i en snögrop på fjället samtidigt som det regnar.

Något jag ska börja med är att gå ut ur min bubbla som jag ibland är inne i, jag har väldigt lätt att stänga av omvärlden om jag så vill, vilket är både en bra, och en mindre bra egenskap. Bra att höra det från någon annan än från mamma. Behöver även säga ifrån, inte bara acceptera samt säga mer vad jag tycker, inte bara tänka.

Inga kommentarer: