onsdag, oktober 28, 2009

Fira med ärtsoppa

Jag hade sagt till mig själv att jag skulle koka ärtsoppa (för första gången) om jag blev uttagen till att få göra lumpen, så igår blev det ärtsoppskokning trots tisdag. Punchen skippade jag dock att dricka till.

Jag la ärtorna i blöt i måndags. Igår när jag skulle koka soppan tittade jag på klockan för att se hur mycket tid jag la ner; Jag satte på vattenkokaren, tog ut de blötlagda ärtorna ur kylen och sköljde dem, skar lök i bitar och hällde i allt i en stor gryta, la i ett par ekologiska buljongtärningar (för att slippa härdat fett och glutamat), salt, timjan och lagerblad. Det tog sju minuter, sedan att det fick koka i en och en halv timme är ju en annan sak. Snabbmat på ett sätt men inget alternativ om man kommer hem hungrig. Jag fräste lite skinka som jag serverade till soppan.

Pannkakor blev det också med vaniljpulver (surprise) i smeten.

Inga kommentarer: