tisdag, oktober 13, 2009

Motivation för (sim)träning

För en och en halv vecka sedan funderade jag om jag skulle köpa ett tremånadskort till simhallen så att jag kunde gå dit när jag ville och hur ofta jag ville. Samtidigt hade jag svårt att se mig själv simma flera gånger i veckan men eftersom jag kände att ville återfå en hyfsad simform så var det ju lika bra att köpa ett. Jag gjorde det på en gång och sedan dess har jag varit i simhallen flera gånger. Jag har nästa bara tränat teknik nu till en början, väldigt lugnt och passen har inte varat speciellt länge. Förra veckan var det en som jag kände som hoppade i och simmade på crawlbanan och när jag gick upp frågade hon mig om jag hade varit i länge, "Nej, bara 45min, jag slutar precis innan jag blir uttråkad" svarade jag. "Åh, det var ju bra för motivationen" tyckte hon och det är ju just det som har gjort att jag längtat till att få simma igen direkt efter ett pass och anledningen till att jag har gått dit och simmat redan dagen efter. Bra för motivationen och säkert bra att göra för en person som vill träna bara för att må bra och för att det är kul, oavsett vilken idrott eller träningsform det handlar om. Just i simning passar det mig väldigt bra, hellre ofta och kortare tid i bassängen än längre pass då jag tvingar mig själv simma bara för att jag ska simma en viss bestämd tid. Sedan är det ju skillnad när jag tränar ihop med andra och har en tränare på kanten, som idag, då jag tränade med triathlonhögskolan. En timme kändes snabbt och det var roligt hela tiden!

Inga kommentarer: