söndag, februari 14, 2010

Linas morotskaka

Jag tycker verkligen om morotskaka men senast jag åt det fick jag bälja i mig kaffe för att kompensera den söta smaken. Så ska det givetvis inte vara och jag har därför skapat ett eget recept på en morotskaka som passar mig i smaken!

2 ägg
0,25 dl rårörsocker
1 dl dinkelmjöl
1,5 dl mald mandel
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
1 krm ingefära
1 krm vaniljpulver
50g smält smör
3 dl finriven morot

Blanda de torra ingredienserna. Vispa ägg och socker poröst, häll i mandelblandningen, smöret och morötterna. Häll i en liten och smord form. In i ugnen på 175 grader i 20-25min, täck kakan med folie efter en kvart i ugnen.

Topping;
100 g philadelfia
1 tsk akaciahonung
0,5 krm vaniljpulver
Rivet skal av en lime

Inga kommentarer: