måndag, april 05, 2010

Ägg, sill och chokladmousse

För mig är ägg en gul(d)gruva och jag hyllar ägget för dess fantastiska näringsrika och energigivande innehåll! Jag äter nog i snitt tre ägg per dag när jag är hemma och äter det bland annat i någon form av omelett (vanlig, pizza, wrap), nerkläckt i gröten, kokt som det är eller skivat på mackan, stekt och i pannkakor. Läs gärna om det grymma livsmedlet här.
Jag föredrar när äggulan är lite krämig så dessa var lite för hårdkokta. Min stora skräck är torra, blekfärgade gulor, men äter dem ändå om det är enda alternativet.
Lite påskmat; gubbröra, fyllda ägghalvor, omelettrulle med ansjovis, dill och rödlök.
Mammas sherrysill
1,5 dl passerade tomater
2 msk rapsolja
2 msk ättiksprit
2 msk rårörsocker (1 dl vanligt socker i urprungsreceptet så ös på om ni vill)
1 tsk grovt nymalen svartpeppar
1 finhackad lök
1/2-1 dl dill
4 msk sherry/maskrosvin
400g matjessill

Jag hade planerat att göra chokladtryffel, och göra olika sorters choklad genom att smälta mörk choklad med rostade hasselnötter, malda rostade hasselnötter och flagad mandel i påsk men när jag skulle köpa choklad på väg hem från stan i lördags cyklade jag förbi affären, jag glömde att köpa (!) och detta har aldrig hänt tidigare, så jag tänkte att det var nog ett tecken av något slag.
Första påsken utan påskgodis och antagligen även den sista.
Chokladbegäret har jag istället mättat genom den här enkla chokladmoussen;
En portion; Vispa en äggvita hårt och blanda försiktigt ner två msk siktad kakao och två tsk akaciahonung. Vipsa 0,5dl grädde och vänd ner i moussen. Det går bra att byta ut grädden mot ytterligare en äggvita om man är mättatfett- och energirädd, men jag föredrar helt klart den här mer fylliga och mäktiga versionen.

1 kommentar:

Per sa...

"...fantastiska näringsrika och..."

Bra att du tränar på texten till ramsan som du ska kunna när du ska ta Pinkydrinken i framtiden :-). /Per