onsdag, september 23, 2009

Favoritgröten just nu

Blanda i en gryta;
1 dl grötgryn, hälften fiberhavregryn och hälften rågflingor
2 msk dinkel mannagryn
lite krossat linfrö
salt
1,5-2dl vatten, gärna direkt från vattenkokaren
Låt det koka långsamt och rör gärna om hela tiden and do it with love. Det kan faktiskt vara ganska rogivande att stå där med skeden och röra runt och dessutom slipper man vidbrända grytor.
Lägg sedan i rivet äpple och kläck ner ett ägg och forsätt röra om. När gröten har rätt konsistens som passar just dig, just idag, så är den klar. Servera med kanel, valfri mjölk och förslagsvis rostade solrosfrön och pumpakärnor, eller kanske lätt krossade valnötter.
Andra smaksättare till just den här äpplegröten kan vara en sked av Kung Markattas jordnötssmör, en knivsudd ekologiskt vaniljpulver eller lite kardemumma.

4 kommentarer:

bella sa...

Skall jag prova:)

jag brukar äta fiberhavregryn med kuskakli & kanel & hemmagjort äpplemos(med extremt lite socker) gott:)

Jag hittar inte vaniljpulver där jag bor:(
Vilken butik köper du i ?
grym blogg=)

Lina sa...

Jag köper det på Maxi(32.90) men jag vet att den även finns på Hemköp(39.90).
Hoppas du hittar det!

bella sa...

Hittade den på coop idag (29.90):)
Tack!

Lina sa...

Haha! Vilket fynd;-)