onsdag, september 30, 2009

Fullkornsbröd med linfrö

Efter att ha käkat lunchbuffé på stan idag var jag inte sugen på lagad mat i kväll utan nöjde mig med det här;

Fullkornsbröd med ägg, matjessill och salladslök (hade jag orkat leta upp dill i min överfulla frys hade det så klart lagts på mackorna)


Jag gillar verkligen det här brödet. Första gången jag åt det smakade det sådär men smaklökarna vänjer sig snabbt och nu kan jag längta efter att få sätta tänderna i det. Observera att det är ett bröd som man måste vilja äta för att tycka om det. Det är Willys och Hemköp, eller rättare sagt Axfood som har det här brödet, det liknar danskt surdegsbröd och innehåller bara ett fåtal ingredienser. Brödet finns i flera sorter; solrosfrön, flerkorn och pumpafrön, alla dessa är dock inte ekologiska. Anledningen till att jag väljer det ekologiska brödet är att jag gillar det med linfrö bäst, det blir faktiskt lite "saftigt" av det. Efter att förpackningen är öppnad förvaras brödet i kylskåp där det håller länge.

Tyvärr finns det tillverkare av sådant här bröd som lurar konsumenterna. Eldorado till exempel, (inget illa menat mot just Eldorado, jag gillar bland annat deras valnötter) men deras bröd innehåller mycket socker, synd för en ouppmärksam konsument som tror att den gör ett bra brödval.

Inga kommentarer: