onsdag, oktober 14, 2009

Skön morgonstund med bovetegröt

Jag vaknade av mig själv vid halv sju, gick upp och satte på kaffe och hade lyxen idag att få öppna ett nytt paket kaffe, vilken doft! Jag satte mig i fåtöljen i köket, la upp fötterna på en av köksstolarna och bläddrade i en kokbok medan jag njöt av kaffet och drack ett glas vatten. Sedan snörade jag på mig löparskorna för en skön morgonjogg runt sjöarna, frosten låg kvar och gav naturen en blekare färg och solen var på väg upp och bidrog till att göra världen vackrare. Jag avslutade med några utfallsteg innan jag klev in i en varm dusch och stretchade de muskler som främst behövde det. Kokade gröt och idag testade jag en ny grötvariant gjord på krossat bovete och oj vad fantastikt god den var, rätt konsistens som passade mig och en härlig smak av vanilj. Till det drack jag en stor kopp grönt te.

Bovetegröt gjord på krossat bovete, krossat linfrö, en knivsudd vaniljpulver, en bit rivet äpple, ett nerkläckt ägg, serverad med kanel, valnötter och mjölk.

Inga kommentarer: