söndag, oktober 18, 2009

Chokladsemifreddotårta med nötbotten

Mamma är här och hälsar på från Skåne och igår firade vi hennes födelsedag med tårta. Jag ville testa den där nötkakan som jag gjort tidigare som tårtbotten med semifreddo på som är en sorts italiensk glass. Jag smaksatte semifreddon med mörk choklad och rom.

Nötbotten
200g hasselnötter
100g urkärnade dadlar
3 ägg
1/2 tsk vaniljpulver

Hacka dadlarna och värm upp i en gryta med lite vatten så att det blir en massa. Blanda hasselnötter, vaniljpulver, dadlar och äggulor. Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda försiktigt i hasselnötsmassan. Lägg på bakplåtspapper som en rund kaka, grädda i ugnen ca 20min på 175g.

Semifreddo
2,5dl vispgrädde
3 ägg
1 msk akacia honung
1/2 tsk vaniljpulver
125g 70% mörk choklad
(rom)

Vispa grädden och flaga ner 25g choklad. Smält 100g chokladen i vattenbad. Vispa äggulor, honung, vaniljpulver (och rom) poröst (röran ska bli ljus). Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Blanda äggsmeten med chokladen och blanda sedan chokladsmeten med grädden. Rör till sist ner äggvitorna. Bred detta på nötbottnen och sätt in i frysen några timmar. Ställ fram tårtan en stund före servering.

2 kommentarer:

bella sa...

Ser super gott ut:)

Lina sa...

Mmm, den var god, mamma öste dock på lite för mycket rom för min smak;-)