torsdag, november 12, 2009

Curryquinoa

Jag hade kycklingfile i frysen som jag marinerat och tillagat tidigare, färdig till att tinas och ätas, och till det gjorde jag curryquinoa. Vi åt ofta mammas curryris när jag var yngre och idag testade jag att använda superörten från Anderna i stället, det blev lite torrt i jämförelse men jag kompenserade det med att äta keso till.
Hacka en lök i små bitar och fräs i olja i en kastrull tills det att löken blir glansig. Häll på curry i valfri mängd, det behövdes mer än jag trodde, och låt det fräsa med så att smakerna kommer ut ordentligt. Häll i quinoa (ca 1dl per portion) rör om och häll sedan på dubbel mängd vatten samt salt. Låt koka ca tjugo minuter tills quinoan är klar. Idag rostade jag flagad mandel och hade på och åt det hela med limekeso (keso och limesaft) men hade jag haft turkyoghurt eller creme fraiche hemma hade jag hellre använt det.

Hackat äpple och hackade torkade aprikoser hade säkert varit gott i också, och kanske lite kikärtor...

Inga kommentarer: