lördag, januari 23, 2010

Lumpen dag 4,5,6,7

Lumpen dag 4;
Genomgång av kallt väder; förfrysningsskador och nerkylning samt hörselskydd och hörselskador. Den kvällen slutade vi redan klockan åtta och jag var så där fjöntigt glad vilket visade sig i glädjeskutt. Genomförde ett kort men effektivt styrkepass inne på logementet, riktigt skönt!

Lumpen dag 5;
Första närkampspasset genomfördes iklädda motoroveraller och majoren visade sig i sitt esse. Fantasktiskt kul och när jag har lärt mig det här på riktigt kan mamma känna sig lite tryggare när jag är ute och går och tränar efter mörkrets inträde.

Därefter var det dags för vapenutdelning, jag trodde att jag skulle ha en känsla av obehag när jag fick det överräckt till mig men icke, jag kände ingenting. Vi fick lära oss ladda och patron ur, samt att inta olika ställningar så det var starten på det som är huvuddelen av utbildningen.

Lumpen dag 6;
Vapentjänst hela dagen och jag insåg hur stort vapnet verkligen är, och att det är tungt! Tejpning av fötterna på kvällen med en övningstejp som var så dålig att den ens inte fastnade på huden, vi förstod i alla fall hur det skulle göras. Vi slutade redan halv fem den kvällen, dock med permissionsförbud, men det var skönt med "egentid" och jag tog det lugnt hela kvällen, kände att jag behövde det.

Lumpen dag 7;
Första dagen med snödräkten, första gången vi åkte terrängbil, första dagen på en skjutbana, och första gången med militärbrillorna på i tjänst. Solen tittade fram lagom till lunch och det var en härlig dag ute i friska luften om än en aning kallt om fingrarna. Vi gick hem via skogsvägar genom en vit skog, underbart! Kamraten bredvid mig behövde hjälp uppför och jag la en hand på hennes ryggsäck i bröstryggshöjd vilket underlättade väldigt mycket för henne men krävdes väldigt lite av mig. Även den kvällen slutade vi tidigt och jag började med en halvtimmes effektiv styrketräning och sedan stack åtta av oss ut på fyrtiominuters löpning. Superkul och superskönt!

Inga kommentarer: