måndag, maj 24, 2010

Pestozucchini med stekta tomater och tonfisk med smak av citron

Det började med att jag bara skulle ha zucchini, pesto och quornfileér till lunch idag. Sedan ville jag även ha stekta tomater och så fick jag ett plötsligt sug efter vanlig burktonfisk (!) vilket jag inte ätit på ett år tror jag, så jag valde bort quornen. Jag var lite undrande först hur smakkombinationen skulle bli men den blev riktigt lyckad!
Jag strimlade zucchini, och lät den ligga i kokande vatten en stund innan jag fräste den i olivolja i en stekpanna och i slutet blandade jag ner en sked pesto. I pannan la jag även delade körsbärstomater som jag saltade och svartpepprade, och i slutet hällde jag en skvätt balsamico över tomaterna som de fick fräsa i. Pinjenötterna rostade jag lätt och hällde citronsaft över tonfisken som jag lät stå en stund innan jag blandade den med pestozucchinin. Sedan var det bara att lägga upp på ett fat, strö över pinjenötterna och riva rikligt med parmesanost över det hela.

Så otroligt gott, allting! Nästa gång (för det blir definitivt en nästa gång) ska jag ha mer citronsaft på tonfisken och så pressa en vitlöksklyfta över tomaterna.

En väldigt lättlagad lunch, det gäller bara att ha ingredienserna hemma!

2 kommentarer:

Martin sa...

Det där måste jag testa, såg grymt gott ut.. :)

Lina sa...

Ja gör det, det ÄR grymt gott!:)
Tagliatelle med/eller utan zucchini rekommenderas om du vill ha i dig lite carbs också!