torsdag, september 17, 2009

Energinötkaka

Den här kakan bakade jag för ett par dagar sedan när jag hade fyrtiofem minuters lång väntan, och eftersom jag hade ingredienserna hemma var det snabbt gjort. Jag blev mycket positiv när jag smakade kakan och började direkt fundera på hur jag kan variera den och det är bara fantasin som hindrar; olika smaksättningar, andra nötter och annan torkad frukt, olika former och olika tillbehör att servera den med. Variationer kommer...
Till skillnad från "vanliga kakor" är denna fylld av nyttigheter i form av vitaminer, mineraler och bra fetter (om det nu inte förändras för mycket i och med upphettningen). Bra som mellanmål eller som något gott när suget sätter in; istället för att ta en näve nötter och torkad frukt tar jag gärna en bit av den här kakan. Vid lite mer lyx kan jag tänka mig att en klick lättvispad grädde passar bra till.

Ursprungsreceptet;
100g sötmandel
100 g valnötter
150 g dadlar
3 ägg
½ tsk ekologiskt vaniljpulver
Smör eller rapsolja till formen

Värm ugnen till 175º C. Finhacka mandlar och valnötter. Kärna ur dadlarna vilket lättast görs om du skär dem på längden precis vid kärnan, sedan är det bara att trycka ur kärnan. Hacka och mosa dadlarna så gott det går. (Jag tyckte att den var för söt så nästa gång blir det 100 gram dadlar i ställer för 150 g). Dela äggen i gulor och vitor. Blanda mandlar, valnötter, dadlar, vaniljpulver och äggulor till en smet. Vispa vitorna till ett fast skum och vänd ner i nötblandningen och rör tills allt precis är blandat. Olja en form med avtagarbar kant och bred ut smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter. Lägg på folie på kakan under gräddningstiden om den börjar bli för mörk.

Jag måste slå ett slag för det här vaniljpulvret som hittas i välsorterade matbutiker. Det här pulvret är de små svarta prickarna i vaniljsockret eller i vaniljglassen. Äkta Bourbon. Trots den lilla burken räcker det länge så bli inte skrämda av priset som ligger mellan 32-40kr. Tänker man dessutom på att vanligt vaniljsocker består av en massa florsocker och några prickar av det här pulvret så känns det inte längre så kostsamt. Detta bör kunna ersätta dyra vaniljstänger, men är inte säker, har aldrig använt stänger.

Jag använder detta pulver till att smaksätta bland annat min keso- och kvargblandning, pannkakor, risgrynsgröt, smoothies och ovannämnda kaka.

2 kommentarer:

bella sa...

En sådan burk ersätter 3st vaniljstänger (vilka kostar mellan 20-30kr st) vaniljpulvret skall vara lite "mildare" men lika bra:)
grym blogg:)

Lina sa...

Åh tack för informationen!
Roligt att du gillar min blogg:-)