fredag, september 18, 2009

Nybakat till frukost

Det här är ett bröd som kan varieras i det oändliga, det är bara fantasin som sätter stopp. Snabbt går det att röra ihop och sedan är det bara att stoppa in i ugnen. Jag passade på att ta en rask, skön promenad medan brödet gräddades.

5dl valfritt mjöl/valfri mjölblandning; jag använde dinkelmjöl.
1-2dl fiberhavregryn/rågflingor
2-3dl valfri frö/nöt/kärnor/kross/kli-blandning; jag använde krossat linfrö, solrosfrön, rågkross, vetekross, kruskakli, vetegroddar.
2tsk bikarbonat
1tsk salt
4dl naturell yoghurt/fil
0,5-1dl av valfri sötning; lingonsylt, mörk sirap, flytande honung, hackad torkad frukt, bär, frukt;
jag använde ett per msk akaciahonung och rivet äpple.
Ev brödkryddor; jag använde kummin.

Klä en 1,5liters avlång kakform med bakplåtspapper, klicka ner smeten och platta ut. Grädda i nedre delen av ugnen i 200g, i 50-60min. Lägg på folie om det behövs så att inte brödet bräns på ytan. Stjälp upp och låt svalna under bakduk.

Idag åt jag brödet med ost och marmelad. Förutom en fikonmarmelad en gång har jag inte köpt marmelad tidigare, inte vad jag minns i alla fall. Gott i bland.

Den här marmeladen är ett bra alternativ. Femtio procent bär är högt i köpt marmelad. Den är sötad med fruktjuice och innehåller bara bär, osötad druvjuicekoncentrat, fruktpektin och citronsyra. Om ni inte tycker att det låter så speciellt så kan ni ju roa er med att läsa på en burk av Eldorados marmelad nästa gång ni är i affären...
De här burkarna finns även i små söta minivarianter som passar perfekt om man vill lyxa till det för en helg och köpa flera olika sorter.

2 kommentarer:

Mamma sa...

Jag lovar ta med hemlagad plommonmarmelad med och utan ingefära och med betydligt högre fruktinnehåll än 50%, när jag kommer och hälsar på nästa gång. Fast den innehåller förstås vanligt socker. En liten burk svartvinbärsmarmelad kan du också få.

Lina sa...

Åh vad gott, nice:-)