torsdag, mars 11, 2010

Lumpen dag 53

Vilken skön natt, jag låg raklång på magen hela natten, så nog var jag trött!

Praktisk TOS på förmiddagen; olika sätt att förflytta en skadad person, några sätt enklare, andra sätt nästan omöjliga om det är en tung person. Sedan övade vi mer situationsanpassat med strid och förflyttning av skadad med lösskjutning och vi fick skjuta ordentligt med skott. Bra övningar! Sista övningen skulle vi förflytta en person på bårmatta en längre bit och vi fick en av de tyngsta och längsta personen att bära på. Sex rekryter var vi som bar, jobbigt men en nyttig övning.

Senare delen av eftermiddagen stack vi ut till skjutbanan för knästående skjutning. Innan jag insåg hur jag kunde stå var det otroligt skakigt och mycket jobbigt för lårmusklerna men när jag sedan satte mig i en mer huksittande ställning var det lugnt.

Vadå? Ser det ut som att jag inte har duschat på några dagar?

Ärtsoppa och pannkakor till middag innan vi åkte tillbaka till regementet och på vägen hem satt jag och funderade på att vi inte hade haft några överraskningsmoment ännu vilket jag tycker är lite synd. När vi kom tillbaks var det vård av materiel som gällde och vi jobbade på och samarbetade så in i; ju fortare vi blev klara desto tidigare kväll tänkte vi att vi skulle få... Syftet med de här dagarna i fält var att behålla stridsvärdet, det vill säga, att kunna strida när som helst, så när vi ställt upp efter att vi var klara med materielen sa majoren; Gör er redo för att åka ut igen! Jag log inombords och visste att det bara var en övning medan andra blev lite mer oroliga över att tillbringa ytterligare en natt på ett hårt liggunderlag. Så ilastning av allt igen, inklusive skidor och påfyllning av vattenflaskor och efter ilastning av vapen och oss själva i bussarna åkte vi ut igen. Precis innan vi var framme svängde vi av och tog en runda på området innan vi körde hem igen. Anledningen till denna extraövning var att vapeninlämningen var senare på kvällen och vi hade varit så snabba med att vårda materielen, så så kan det bli! Hem för duschning och uppackning av väskorna och det var väldigt skönt att lägga sig den kvällen.

Inga kommentarer: