lördag, mars 27, 2010

Lumpen dag 68

Morgonen började med BRAK i vanlig ordning och det var den absolut den sämst genomförda BRAKEN för min del någonsin, trött, seg och okoncentrerad. Efter frukosten hade vi teori i ytövervakning som kontrast till de senaste dagarnas SIB. Vi fick även bekanta oss med befälets 28-åriga nalle i syfte att få oss att inse att vi inte ska tro oss veta innehållet i en ammunitionslåda utan att först undersöka den.

Efter lunch fick vi utdelat mer utrustning inför helgen och även den mat som vi skulle leva på; frystorkat, choklad och energikakor. Vi packade sedan all utrustning på logementet och trots att vi hade en och en halv timme på oss var det ont om tid. Klockan halv fem, två och en halv timme senare än vad som var tänkt lämnade vi Falun och åkte upp mot det militära övningsområdet norr om Älvdalen. Det blev ett matstopp på en parkering i Mora och major som betraktade oss tyckte nog att våra humör var lite väl på topp och lite väl högjudda... Vid niotiden, efter en avåkning längs den långa grusvägen till vårt övernattningställe var vi framme och lagom till att vi skulle sätta upp tältet började det regna. Det tog lång tid för oss att få upp tälten, samla granris och gräva pissgrop, vi hade inte precis någon brådska, men humöret var på topp, en trevlig stund med bra samarbete! Först vid tolvtiden var det dags för fredagsmys med frystorkad mat äten med sked direkt från påsen. Klockan ett efter att jag varit eldvakt, vilket innebär att förutom att hålla en jämn värme i tältet även värma vatten till våra termosar och hålla koll på vantar och strumpor som hänger på torkstället, kunde jag lägga mig ner på min plats. Innan jag blundade la jag mig och tittade runt i tältet; det är ändå speciellt att ligga i ett militärtält, där vi ligger tätt packade i en cirkel med fötterna nära den värmande kaminen, en del i bara underkläder, andra fullt påklädda med värmejacka över sig. Fotogenlampan sprider ett dunkelt ljus och från kaminen hörs ett sprakande mysigt ljud samtidigt som lätta snarkningar hörs från de som har kommit till ro, och smällande från kärlen och kaminlocket när eldposten gör sin uppgift. Mysigt är vad det är!

Inga kommentarer: