söndag, januari 17, 2010

Smaksättare

Jag åt bovetegröt till frukost idag, jag har faktiskt inte ätit det på några dagar och idag testade jag att koka den med kokosmjölken som var över från gårdagens matlagning vilket gav en svag och len smak av kokos.

Jag använder olika smaksättningar, smaker som dessutom inte behöver någon extra sötma, och det är därför svårt att tröttna på min kära gröt. De flesta av dessa smaker passar även bra i keson eller varför inte i vispad grädde?

VaniljpulverKardemumma
Kanel
Ingefära
Bittermandel
Saffran
PepparkakskryddaJordnötssmör
Rivet apelsinskal (se till att skölja apelsinen ordentligt)
Kokosmjölk (att koka gröten i delvis kokosmjölk ger en svag smak av kokos, perfekt om man har en skvätt över från gårdagens matlagning)
Rivet äpple är gott att ha i också och torkad frukt såsom fikon, aprikoser, russin och gojibär för den som vill ha ett sött inslag, och mosad eller skivad banan. Blåbär, hallon och björnbär ger en fräsch touch, naturella och rostade mandlar, nötter och frön av olika slag är så klart gott som topping också...och granatäpple.

Vad finns det mer att förgylla morgongröten med?

Inga kommentarer: